Kester Freriks (Djakarta, Indonesië 1954) is een bekroond en veelzijdig schrijver van romans, essays en natuurboeken. Hij debuteerde in 1979 met de verhalenbundel Grand Hotel Lembang over het gedwongen afscheid van een Nederlands gezin uit Indonesië.
In 1981 volgde de roman Hölderlins toren, waarvoor hij de Van der Hoogtprijs ontving. Daarna verscheen van zijn hand een groot aantal romans, essays, natuur- en vogelboeken. Hij werd tweemaal genomineerd voor de Jan Wolkers Prijs voor het Beste Natuurboek en voor de Jan Hanlo Essayprijs. De cover van De valk. Over valkerij en wilde vogels (2008) werd door de Nederlandse boekverkopers uitverkoren tot het Mooiste Boekomslag.
Kester Freriks groeide op in Haarlem, Zandvoort, Groningen en Almelo. Sinds 1974 woont hij in Amsterdam. Hij studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam en was verbonden aan het toneelgezelschap Handke/Weiss.
Sinds 1981 schijft hij voor NRC over boeken, theater, natuur, Nederlands-Indië/Indonesië en over zijn woonplaats Amsterdam. In het academische jaar 1985-1986 was hij writer-in-residence aan de University of Minnesota, Minneapolis, USA.

Met boomvalk in de destijds ongerepte, ruige natuur van de Engbertsdijkvenen in Noord-Oost Overijssel, 1971. Inspiratiebron voor De valk en Verborgen wildernis.
Foto: Jan van Dijk
De auteur in Sibculo, Engbertsdijkvenen (onder)

Als driejarige (midden) in de tuin van het huis in Djakarta aan de Djalan Manggarai Selatan, nu Jalan Selatan. Zijn moeder staat tweede van rechts op de galerij. Foto: Collectie auteur
‘Kester Freriks is de laatste romanticus van de Nederlandse literatuur.’
‘Kester Freriks is de laatste romanticus van de Nederlandse literatuur.’
Hans Warren, Provinciale Zeeuwse Courant, mei 1981


Ter gelegenheid van Het nieuwe vogels kijken bij De Cocksdorp, Texel 2016
Foto: Olivier Middendorp
Met rijk geïllustreerde boeken als De valk, Vogels kijken. Alle driehonderd Nederlandse vogelsoorten (2009), Verborgen wildernis. Ruige natuur & kaarten in Nederland (2010) en Stilte, ruimte, duisternis. Verkenningen in de natuur (2018) verwierf hij een vooraanstaande naam als natuurschrijver. Zijn oeuvre omvat inmiddels meer dan veertig titels en verscheen in Duitse en Amerikaanse vertaling.

Kester Freriks in Amsterdam, ca. 1985
Foto: Bert Nienhuis